Hver dag publiserer våre videojournalister de morsomste og mest spektakulære videoklippene fra nettet.

Magnus Fossen
Vaktsjef nå

Magnus Fossen

Tips oss!

Denne reklamen ble bare sendt én gang på TV

Den 15 år gamle reklamen hedrer ofrene etter 9/11.

I 2002 brukte den amerikanske ølprodusenten Budweiser store ressurser på å produsere en helt spesiell reklame: En stillferdig og estetisk pen reklamesnutt på under ett minutt ble produsert for å hedre ofrene etter terrorangrepet på tvillingtårnene i New York i USA 11. september 2001.

Se også: Her bygges 9/11-museet på to minutter

Reklamen ble sendt på TV 3. februar 2002, under den årlige Super Bowl-finalen, men aldri igjen, ifølge Business Insider.

– Med denne hyllesten ville vi hedre ofrene og de som ble rammet 11. september på en respektfull måte, sier maketsdirektør for reklameprodusenten, Jorn Socquet, til Business Insider.

Avlyst pga 9/11: Bombescenen fra Friends du aldri fikk se

Grunnen til at den bare ble sendt én gang, skal ha vært at Budweiser ikke var ute etter å tjene penger på tragedien, samtidig som de ønsket å hedre ofrene.

I 2011 kom de med en ny versjon av reklamen, som ble lansert på nett for å hjelpe til med å samle inn penger til et nasjonalt museum og minnemerke for 9/11. Den kan du se under:

Flere anbefalinger fra SeDenne:

Har du fått med deg denne?