Hver dag publiserer våre videojournalister de morsomste og mest spektakulære videoklippene fra nettet.

Hun går på rødt lys, så skjer dette

Ny fransk kampanje ga fotgjengere en viktig vekker.

Hvert år skades 4500 mennesker i Paris på grunn av fotgjengere som ikke følger med. For å få bukt med dette problemet, lanserte de lokale myndighetene en kampanje i samarbeid med reklamebyrået Serviceplan.

Se også: Her skal Thea (12) gifte seg med Geir (37)

Den 22. mars i år satte de opp en bevegelsessensor, en høyttaler, et kamera og en smart-plakat ved et travelt fotgjengerfelt i den franske hovedstaden.

Hver gang en person gikk på rødt lys, spilte høyttaleren lyden av en bil som bremset hardt. Deretter ble det tatt bilde av den skremte fotgjengeren, som fotgjengeren kunne se på smart-plakaten med en gang.

Se også: Hva om 1,5 millioner mennesker forsvant fra Manhattan?

Bildene og filmen skal brukes som en del av en større kampanje over hele Paris. Heftige reklamekampanjer for å øke trafikksikkerheten har vært prøvd før. Norske myndigheter ga for eksempel polske sjåfører streng beskjed om å gjøre som mamma sier:

Flere anbefalinger fra SeDenne: