Hver dag publiserer våre videojournalister de morsomste og mest spektakulære videoklippene fra nettet.

Magnus Fossen
Vaktsjef nå

Magnus Fossen

Tips oss!

Ny Pepsi-reklame får internett til å rase

Pepsi-reklame får kritikk for å være «tonedøv».

Oppdatering: Pepsi har trukket reklamen etter den massive klagestormen.

– Vi forsøkte ikke å ta lett på et alvorlig tema. Vi fjerner innholdet og stopper den videre utrullingen, sier Pepsi i en uttalelse onsdag.

Reklamefilmen Pepsi slapp tirsdag kveld med realitystjernen Kendall Jenner i hovedrollen, har møtt enormt mye motstand og kritikk. Blant annet har amerikanere i hundretallet rast mot reklamen på Twitter.

Hovedkritikken går på at reklamen idealiserer hvordan demonstrasjoner foregår, og hvordan de løses. Det at Jenner gir en boks Pepsi til en politimann, også er alt bra, kritiseres.

Se også denne: Sauen Heidi får «hele Oslo» til å rase

 – Håpløst tonedøve

Politiet i USA har de siste årene vært gjenstand for kritikk en rekke demonstrasjoner på grunn av politivold og politidrap.

– Jeg håper det militæristerte politiet banker meg opp mens de nyter en kald Pepsi, skriver artist og forfatter Dan Ozzi på Twitter.

– Pepsi virker som de vil at kundene skal kjenne deom som motstandens brusmerke. De skiltbærende unge menneskene som står opp med nytt mot i Trump-æraen. I stedet kommer merket fra det som håpløst tonedøve, skriver Los Angeles Time.

Se også denne: Flyktningbarna leser hatefulle kommentarer om seg selv

Mener budskapet er viktig

Noen fleiper også med at Pepsi-reklamen egentlig er en cola-reklame, siden vedkommende mener den setter Pepsi i et dårlig lys.

I en uttalelse til Buzzfeed sier Pepsi:

– Dette er en global kampanje som viser folk fra forskjellige stadier av livet som kommer sammen i harmoni. Vi mener det er et viktig budskap å få fram.

Se også denne: Padler slo hai med åre - nå raser dyrevenner

X
X

Flere anbefalinger fra SeDenne: