Hver dag publiserer våre videojournalister de morsomste og mest spektakulære videoklippene fra nettet.

Vaktsjef nå

Silje Robertsen

Tips oss!

Verden faller pladask for norsk jule­re­klame

Hylles av Huffington Post for å vise «ekte juleånd».

Den andre av to reklamefilmer butikkjeden Elkjøp slapp i begynnelsen av desember, «Tenåringssønn», vekker internasjonal oppsikt.

«La gavene tale» er budskapet Elkjøp forsøker å formidle med årets julereklamer. Med dette mener elektronikkgiganten at man i noen tilfeller kan si mer med gaver enn med ord.

Se også denne: Tyggisreklamen som rører en hel verden

I reklamefilmen ser man en tydelig ukomfortabel gutt med neglelakk og halskjeder sitte for seg selv i stua mens resten av familien nyter julefesten.

Filmens lille «plot twist» kommer når gutten åpner julegaven fra sin far. Den rørende gesten har fått internasjonale medier til å rose reklamen opp i skyene.

– Reklamefilmen viser julens ekte ånd, skriver the Huffington Post.

Den sterke reklamen har også blitt kåret til dagens reklame hos bransjenettstedet AdWeeks.

En reklamefilm om en harry nordmann vekket også stor internasjonal oppsikt da den kom ut i fjor:

Flere anbefalinger fra SeDenne: