Julereklamen ble bannlyst på TV - så tok den helt av

Da reklamen ble nektet å vises på TV, stoppet det ikke kampanjen, tvert imot.

I Storbritannia har julereklamene blitt et eget fenomen der det handler om å vekke julestemningen hos forbrukerne. Da supermarkedkjeden Iceland Foods valgte å gå en annerledes vei ogi samarbeid med Greenpeace bruke sin reklame til å ta opp kampen mot palmeolje, så gikk ikke ting helt etter planen.

Reklamen gikk for langt:Denne ble for drøy for USA

Reklamen ble for politisk for britiske mediemyndigheter som la ned forbud mot å vise den på TV. Det stoppet ikke Iceland, som likevel kjørte kampanjen sin på nett og i bybildet. Resultatet er at den forbudte videoen om «Rang-tan» har fått over 20 millioner visninger på YouTube og Facebook - en økning på over 8000% fra tidligere julekampanjer.

Se den omstridte reklamen selv øverst i artikkelen.

Svenskene reagerte:Denne reklamen ble bannlyst i Sverige

Videoene folk snakker om