Her krasjer de flyet med vilje

NASAs krasjtest kan bli livsviktig for fremtidens redningsoperasjoner.

Forskere fra NASA Langley i Hampton, Virginia, krasjtestet nylig et Cessna 172 for å finne det beste stedet å plassere nødpeilieutstyret.

Ifølge TU, som først omtalte krasjtestene, skal det finnes flere hendelser der Emergency Locator Transmitter (ELT) ikke har fungert etter hensikten. I den første testen NASA gjorde, var det kun én av fire ELT-sendere som ble utløst i løpet av de første 50 sekundene etter krasjen, ifølge tu.no.

Småflyet ble denne gangen hevet drøye 100 fot (30 meter) opp i luften og sluppet ned i bakken for å simulere en kraftigere krasj. Flyet ble utrustet med to krasjtestdukker, 65 ulike sensorer i tillegg til krasjlandingen ble nøye dokumentert av totalt 40 kameraer.

Forskerne håper testen kan gi svar på hvor i flyet det vil være størst sannsynlighet at nødpeileutstyret vil overleve.

– Dette kan være den eneste livlinen til å få hjelp, sier Lisa Mazzuca, ved NASA-senteret til amerikanske 13NewsNow.

– Tanken er at du kan krasje stort sett hvor som helt, og med denne senderen vil et nødsignal gå ut i verdensrommet og tilbake til jorden, slik at redningsarbeiderne kan finne ut hvor du er og kan redde deg, sier hun til TV-stasjonen.

Dette var den andre av totalt tre krasjtester NASA skal gjøre på småflyet.

Videoene folk snakker om